pátek 5. září 2008

Bestia trimphans Viléma Mrštíka

Nezdálo se tedy být nic svědomitějšího a čestnějšího, než, když ignorant uznal svou ignoranci, chudák uznal svou chudobu, zbloudilý přišel k vědomí svých bludů a v čas ještě, dokud jeho vinou spáchána nebyla řada nových přehmatů, zavolal k sobě někoho a řekl: "Buď tak dobrý, - já tomu nerozumím, já mimo Bráník nikde nebyl, já mimo svůj žurnál jakživ nic nečetl a četl-li jsem, jako bych nečetl, a byl-li jsem kde, jako bych nebyl, - přijď a poraď mně, pomoz, já se dám poučit, vést, já tě poslechnu ve všem, jenom mne pro boha nenech na tom proklatém místě zodpovědnosti, tam všichni na mě prstem ukazují a křičí: hle, Vandal, hle barbar. Zabte ho!"

(...)

Projektované změny ve středu a okolí města Prahy nejsou přece žádnou maličkostí ani hračkou, aby se o nich rozhodovalo z pouhé zvůle nebo z nějakých jiných ještě bídnějších důvodů, následky jejich jsou dalekosáhlejší, než cokoliv jiného se dělo v celém našem národě za posledních 50 let.

Vilém Mrštík - Bestia trimphans


Aby nedošlo k omylu, toto není aktuální text, ale patří do konce století devatenáctého. Přeci se však v něm nalezne něco týkající se, když ne přítomnosti, tedy určitě budoucnosti.


Jak dokonalý je tento úpadek našeho vkusu dnes, jak hrozné minimum porozumění pro všechny tyto věci v nás zůstalo - možno doložiti výroky osob, od nichž by se toho nikdo nenadál a jejichž slovo jen dotvrzuje bídu naši na celé čáře od shora až dolů a na celou šíř. - Není tu žádnou vzácností i sebe horibilnější nesmysl. Tak jsme četli v jednom feuilletonu: Kdož ví ostatně - bylo psáno na místě jinak velice důležitém - nebudou-li naši potomci po 200 - 300 letech zrovna tak obdivovat se architektonické kráse nynějších našich činžáků, jako my se dnes obdivujeme starodávným našim ulicím? (...) Nám se dnes ovšem zdá, že úpadek je neodvolatelný, poněvadž příliš pokročil. Není pochyby, budou-li naši potomci zrovna takoví, jako citovaný námi pán, bude tomu tak (...).

Vilém Mrštík - Bestia trimphans

Žádné komentáře: