úterý 3. dubna 2012

Film Matrix - splátka dluhu

V seznamu klíčových slov, skrze které se lidé dostávají na můj blog, jsou výrazně zastoupena klíčová slova, jimiž lidé pátrají po vztahu onoho filmu a filosofie. Já jsem to jen tak odmávnul, protože mi o ten film nešlo. Jak si mnozí všimli, film Matrix není o platónově jeskyni a ani to není kartesiánská meditace a už vůbec to není transcendentálně-fenomenologický opus. Školská filosofie si na něm vyláme zuby, nebo, chcete-li, ho odmávne jako nesmysl (v čemž neshledávám rozdíl). Jsou ale i jiné myšlenkové proudy, které mají o něm co říci. Já je nebudu popisovat, protože jsou lidé, kteří to umějí lépe. Tedy jsou nahrávky hlasu jedné z nich:

Zuzana Marie Kostićová: Krize civilizace, hnutí New Age a svět spoutaný řádemSpolečnost, cesty do světa chaosu a hledání rovnováhy.

2 komentáře:

Unknown řekl(a)...

Nemáte pravdu, některé filozofy Matrix zajímá a například s Descartovými Meditacemi se film dá propojit velmi přirozeně. Viz třeba eseje v knize The Matrix and Philosophy: http://www.amazon.co.uk/gp/search?index=books&linkCode=qs&keywords=0812695011

nebo blogpost, ve kterém se odkazuje na film o Matrixu, v němž vystupují filozofové Dan Dennett a David Chalmers: http://neurophilosophy.wordpress.com/2006/12/11/the-philosophy-of-the-matrix/

Není jen "školská filozofie".

Giovanni řekl(a)...

Pochopitelně jsem nemyslel, že se věci z filmu nedají použít při popisu Deskartových Meditacích nebo jako užitečný úvod k nim nebo podobným věcem. Chtěl jsem říci, že rychlé školometské odsouzení, že Matrix není tak zcela úplně Descartes nebo Platón a tím je řečeno vše, není spravedlivé. Za odkazy moc děkuji. Kdo by si chtěl zmíněnou knihu online alespoň prolistovat, najde části zde:
http://books.google.cz/books?id=GSE5qlwGzCAC&printsec=frontcover&hl=cs&source=gbs_ge_summary_r&cad=0#v=onepage&q&f=false