Když např. vidím přímočarý pohyb jedné kulečníkové koule ke druhé, dovedu si představit pohyb druhé koule jako výsledek jejich setkání nebo nárazu, ale dovedu si stejně dobře představit třeba sto jiných účinků způsobených onou příčinou. Obě koule by mohly zůstat v naprostém klidu. První koule by se mohla přímočaře vrátit nebo se odrazit od druhé v jakémkoliv směru. Všechny představy jsou možné a myslitelné. Proč tedy dávat přednost jedné, která není o nic možnější než ostatní? Žádná rozumová úvaha a priori není s to nám poskytnout důvod pro tuto přednost. (...) I když účinek už byl stanoven, jeho spojení s příčinou musí vypadat rovněž libovolně, protože je stále mnoho účinků, které rozum hodnotí jako stejně možné a přirozené. Marně se tedy snažíme stanovit nějaký děj nebo usuzovat na nějakou příčinu nebo účinek bez pomoci pozorování a zkušenosti.
David Hume - Zkoumání lidského rozumu
Žádný přírodní zákon nevymyslíme jen čistým přemýšlením. Musíme si vzít na pomoc experiment. Tu však nastává další potíž.
Musíme uznat, že příroda nás udržuje hodně daleko od svých tajemství a dopřává nám jen několika vnějších vlastností předmětu, kdežto ony síly a principy, na nichž plně závisí působení těchto předmětů, před námi tají.
David Hume - Zkoumání lidského rozumu
Můžeme si být poměrně jisti, že pokud se kulečníková koule odrazila od stěny kulečníku tisíckrát pod stejným úhlem, s jakým se se stěnou srazila, že tomu tak bude vždy. Ale není to opravdová jistota, po níž touží naše mysl, pouze jisté pragmatické východisko, které nám dovoluje hrát kulečník.
Proč však se má zkušenost vztahovat na budoucnost a na jiné předměty, které, jak víme, se sobě mohou podobat jen vzhledově, to je hlavní otázka, o niž mi jde.
David Hume - Zkoumání lidského rozumu
Žádné komentáře:
Okomentovat